I trettio år har Kinnevikens Segelmakeri sytt segel av hög kvalitet till de flesta typer av båtar. Sedan 2006 tillverkar och monterar man även segeltak och solsegel för uteplatser på alla möjliga olika platser. Ända sedan början har Haga Ekonomi varit deras ekonomibyrå och för Niklas Hägnander och Anneli Wångdahl, som driver företaget, är närheten och det personliga bemötandet avgörande fördelar.

Det var Niklas som startade Kinnevikens Segelmakeri 1994 och från början var han helt inriktade på båtsegel. 2002 anslöt även Anneli och sedan dess har man alltså arbetat tillsammans.

I samband med en nedgång för båtmarknaden utökade man även verksamheten till alla typer av soltak och solsegel för både privata och offentliga miljöer. Många produkter finns på lager, men man tillverkar även mer spektakulära måttbeställda lösningar. Segelmakeriet har inga anställda utan Niklas och Anneli gör allt arbete på egen hand. Men ekonomitjänsterna låter de LR-byrån Haga Ekonomi ta hand om.

  • Från allra första början skötte min fru bokföringen, men ganska snart kom vi fram till att det var bättre att få professionell hjälp. Idag hjälper Haga Ekonomi oss med löpande bokföring och redovisning samt bokslut, säger Niklas.

Kinnevikens Segelmakeri har stor efterfrågan på sina produkter och omsätter ungefär 4 miljoner kronor. Verksamheten finns i Lidköping precis som Haga Ekonomi. Både Niklas och Anneli uppskattar den lokala närheten. 

  • Den lokala förankringen är jätteviktigt, säger Anneli. Vi känner ju de som jobbar på kontoret och om det är något jag inte förstår är det bara att stövla in och prata med vår kontaktperson, eller någon annan där som kan hjälpa oss.

Niklas håller med och tillägger det personliga bemötandet som ytterligare en fördel.

  • Vi får samtal från byråer i Stockholm som vill att vi ska byta till dem, men den personliga kopplingen känns avgörande för oss. 

En del har förändrats under de trettio år man samarbetat med Haga Ekonomi, framför allt vad gäller digitalisering. Men vissa saker är sig lika sedan tidigare.

  • Vi är inte fullt ut digitaliserade vad gäller ekonomi, även om våra kontakter på Haga Ekonomi jobbar för det. Vi köper till exempel allt material från Tyskland och där jobbar man inte med digitala fakturor, utan de kommer med fysisk post, säger Anneli.
  • Men allting är ju mycket smidigare nu. För fem år sedan var ekonomibyrån här en gång i månaden och satt med våra pärmar. Allt det slipper vi ju nu och det gör så klart att vi hinner göra andra, och kanske roligare, saker på jobbet.