Erika Bengtsson är auktoriserad redovisningskonsult och driver Kungälvs Redovisningsbyrå, en del av LR. Hennes kunder är oftast mycket engagerade i sitt företag men hinner inte alltid stanna upp och göra en ordentlig analys av verksamheten. När de väl gör det ökar både tryggheten och säkerheten i beslutsfattandet.

Uppföljningen handlar, enligt Erika, inte primärt bara om kontroll, utan om att förstå vad som driver resultatet. Det är ofta där diskussionen med kunderna börjar; i sambandet mellan företagets mål, budget och det löpande utfallet.

– Det viktigaste är att man vågar titta på siffrorna och prata om varför det ser ut som det gör. Det är när man sätter siffrorna i olika sammanhang som de lättare omvandlas till insikter.

Uppföljning för ökad kunskap

Genom att skapa en realistisk och genomtänkt budget får man något att luta sig mot under året. Därefter följer regelbundna uppföljningar, en gång om året kan räcka till en början för mindre företag. Här går man igenom hur verksamheten faktiskt utvecklats, vilka förändringar som skett och vad det betyder framåt.

– Det är ofta i uppföljningen man får syn på sådant som annars skulle ha gått under radarn. Det kan handla om kostnader som stuckit i väg, intäkter som utvecklats bättre eller sämre än väntat eller förändringar i kundbeteenden.

Sker en förändring uppdaterar man sin prognos för framtiden. Prognosen kan också användas som ett praktiskt framtidsverktyg där man testar utfallet för olika beslut. Genom att testa olika scenarier ”på pappret” blir det möjligt att fatta kloka beslut i tid och inte bara reagera i efterhand.

– En prognos behöver inte vara avancerad för att skapa värde. Det viktiga är att den är aktuell och speglar verkligheten.

Ett arbetssätt som ger trygghet

Erika berättar att hennes kunder brukar bli positivt överraskade över hur mycket planering och uppföljning ger om man lägger lite tid på det. Både vad gäller bättre kontroll och större frihet framåt.

– Det handlar inte om att göra allt perfekt från början. Det viktiga är att komma igång, tänka till kring nyckeltal och börja i liten skala.