Att stanna upp och analysera var företaget står just nu kan vara avgörande för framtida framgång. Med en nulägesanalys kan du få en tydlig bild av vad du har att bygga vidare på och en bra grund för kloka beslut och långsiktig utveckling.

Som företagare är det lätt att vardagen fylls av akuta frågor: leveranser, kundrelationer, medarbetare och administration. Utvecklingen ”bara händer”. Många skulle nog vilja styra mer av den egna affärsutvecklingen över tid. Men det kan vara svårt att komma i gång. För att kunna staka ut en långsiktig och hållbar utveckling behöver man veta varifrån man börjar och ställa sig frågan: Var står vi idag? Det är här nulägesanalysen kommer in som ett värdefullt verktyg.

En nulägesanalys hjälper dig att få en helhetsbild av företagets position just nu. Den skapar underlag för kloka beslut och kan ge svar på vilka styrkor som går att bygga vidare på, risker som måste hanteras och möjligheter att växa eller utvecklas. Analysen blir ett bra stöd och ett sätt att skapa struktur och riktning i affärsutvecklingen, i stället för att enbart agera reaktivt på det som händer.

Nulägesanalys med SWOT-modell

Ett enkelt och effektivt sätt att kartlägga nuläget är att använda en så kallad SWOT-analys. SWOT står för Strengths (styrkor), Weaknesses (svagheter), Opportunities (möjligheter) och Threats (hot).

Styrkor – Vad är ni riktigt bra på? Det kan handla om er kompetens, kundrelationer, varumärke eller lönsamhet.

Svagheter – Vilka utmaningar bromsar er? Exempel kan vara beroende av enskilda kunder, ineffektiva processer eller brist på resurser.

Möjligheter – Vilka trender eller behov på marknaden kan ni dra nytta av? Nya kundsegment, tekniska lösningar eller samarbeten kan vara möjligheter.

Hot – Vilka risker kan påverka verksamheten negativt? Till exempel förändrad lagstiftning, starkare konkurrens eller konjunkturläge.

Under respektive rubrik kan ni tillsammans fylla i analysen och få en nyanserad bild av företagets nuläge. Då blir det också lättare att fatta rätt beslut framåt.

Försök att tänka brett och utanför den dagliga verksamheten. Ett exempel kan vara AI-utvecklingen som kanske inte berör företaget jättemycket just nu, men som om inte alltför lång tid kan innebära både möjligheter och hot.

När man gör en SWOT-analys är det också viktigt att man verkligen går på djupet i analysen av sina starka och svaga sidor. Ett tips är att inte bara ställa frågor kring saker som direkt kan påverka ert företag utan att också fundera på områden som kan påverka era kunder eller leverantörer och därmed i förlängningen er. Vänd och vrid på frågeställningarna för att få en ännu mer nyanserad bild.

  • Sätter mål för tillväxt eller lönsamhet
  • Prioriterar investeringar och resurser
  • Identifierar risker och skapa handlingsplaner
  • Tar fram strategier för framtida marknadsförändringar

      I företagets ekonomiska redovisning finns massor av information som kan användas i SWOT-analysen. Det kan handla om var i företaget och på vad man tjänar pengar egentligen, hur likviditeten ser ut över tid och vilka resurser som finns för investeringar. Din redovisningskonsult eller revisor kan hjälpa dig med nyckeltal och ekonomiska fakta för att göra nulägesanalysen ännu mer träffsäker.