Än är det några månader kvar, men det börjar faktiskt bli dags att planera för både semestrar och företagets sommarbemanning. För dig som driver aktiebolag och arbetar i företaget är det ganska enkelt eftersom du bestämmer över din egen tid och inte behöver redovisa semester över huvud taget. Men för dina medarbetare finns en hel del regler som du behöver ha koll på.

Mycket av det som gäller för alla typer av anställningar finns beskrivet i semesterlagen. Det gäller till exempel hur mycket semester man har rätt till, när man kan ta ut den och hur mycket som kan sparas. Om du inte kommit överens om något annat med dina medarbetare har de, enligt semesterlagen, rätt till 25 dagar semesterledighet per år. Detta gäller oavsett ålder, hur länge man jobbat eller anställningsform. Medarbetarna har rätt att ta ut minst fyra veckors semester under sommaren.

I regel har anställda rätt att spara semesterdagar utöver de 20 per år som måste tas ut. För de flesta gäller att sparad semester måste tas ut inom fem år, men det kan snabbt byggas upp till en hel del sparad semester. Därför kan det vara en bra idé att se till att medarbetarna tar ut semester löpande.

Som företagare måste du betala både semesterlön och semesterersättning till dina anställda. Det sker i samband med ledigheten och gäller även vid anställningar som är kortare än tre månader och när medarbetare avslutar sin anställning och har semester kvar eller sparad. För att få en rättvisande redovisning måste all intjänad semester även in i din bokföring och bokas upp som en semesterskuld.