Sommaren är inte bara tid för semester och lugnare tempo för många. För fakturaskojare och andra bluff-företag är det tyvärr högsäsong. När ordinarie personal har semester passar de på och det kan vara svårt att avgöra vad som är en bluffaktura eller ett erbjudande som ser ut som en faktura.

En bra grund för att undvika bluffakturor är att ha tydliga betalningsrutiner på företaget för att lättare identifiera misstänkta fakturor. Det är också viktigt att verkligen läsa det finstilta för olika erbjudanden, de kan innehålla abonnemang som är mer eller mindre värdelösa och konstiga villkor.

Om du ändå får en faktura för något du inte beställt måste du omedelbart bestrida den. Det gör du genom att skriva ”BESTRIDES” och stryka ett tydligt streck över hela fakturan. Skicka sedan tillbaka till avsändaren med rekommenderat brev eller mail. Underteckna inte med din namnteckning.

Falska fakturor räknas som försök till bedrägeri vilket är brottsligt. Därför bör du också göra en polisanmälan.

Det är inte bara felaktiga eller påhittade fakturor som florerar under sommaren. Även falska säljare och påstådda avtal är vanliga.

Samtal med erbjudande om ett bättre pris på telefonabonnemang, olika spärrtjänster, en annons i en katalog eller en stor intervju i en tidning som sen inte alls visar sig stämma. Istället binder du i värsta fall upp dig i långa och dyra avtal för något du aldrig velat köpa.

Tänk på att aldrig acceptera så kallade erbjudanden direkt utan läs igenom avtalet i lugn och ro.

Om du är osäker på om ett företag som kontaktar dig är seriöst eller inte kan du titta på Svensk Handels varningslista. Där listar de löpande företag med oseriösa försäljningsmetoder och erbjudanden eller utskick som kan uppfattas som vilseledande.