Karin Wahlén driver sedan elva år kommunikationsbyrån Kult PR. Tillsammans med sina fem medarbetare arbetar hon med rådgivning, kommunikation och produktion inom kultursektorn. Lagom till hösten kommer två nya medarbetare till byrån och Karin funderar på att ordna en konferens.

  • Det skulle vara bra att samlas och gå igenom alla projekt vi har på gång så här efter semestrarna. Och samtidigt är det ju viktigt att våra nya medarbetare kommer in snabbt i verksamheten. Vi ska så klart ha ett ordentligt program och jobba, men jag vill också ordna någon trevlig aktivitet och en rolig middag. Är det något särskilt jag ska tänka på, undrar Karin.

Först och främst så är interna konferenser, kick-offer och utbildningar fullt ut avdragsgilla och man får även lyfta momsen eftersom det räknas som driftskostnader i bolaget. Det Karin behöver tänka på är att ha ett ordentligt program för hela konferensen och att eventuella övriga aktiviteter och middagar är rimliga i förhållande till bland annat företagets storlek. Programmet kan till exempel vara utbildning och det måste vara minst sex timmar per dag eller 30 timmar per vecka.

  • Det låter rimligt, men hur funkar det där med middag och underhållning? Jag vill ju inte bara att det ska vara jobb när vi samlas utan också tillfälle att ha kul och lära känna varandra lite bättre, säger Karin.

Det finns inga tydliga gränser eller regler för rekreation och nöjen utan här görs bedömningen om det är rimligt i förhållande till bolagets storlek och aktivitetens karaktär. En middag med ett glas vin är rimligt i detta fall, men inte en mycket påkostad show eller artist. Risken med ett sådant kvällsarrangemang är att det räknas som personalfest där man inte får göra avdrag och bara lyfta en liten del av momsen.

Vårt råd till Karin och alla andra företagare är att ordna konferens med ett ordentligt program och trevligt umgänge, men att gärna ta ett snack med sin redovisningskonsult eller revisor om man är osäker på omfattningen.